Søgeordsanalyse

Al effektiv SEO er baseret i en professionel søgeordsanalyse. Punktum


Fordele ved en grundig søgeordsanalyse

  • I får et datadrevet overblik over efterspørgslen i jeres specifikke marked
  • I får et hierarki der definerer det tekstindhold I skal have og det I bør have
  • I sikrer at jeres hjemmeside "taler" præcist det "sprog" jeres kunder taler 
  • I målretter jeres hjemmeside mod de termer med mest relevant efterspørgsel

Nøglen til succes med SEO er en grundig og gennemarbejdet søgeordsanalyse baseret på specifik data, viden om søgeadfærd og branchekendskab.


Hvad er en søgeordsanalyse?


Som det vigtigste afdækker en søgeordsanalyse det såkaldte søgepotentiale. Altså: Hvor mange, der søger på netop dét, du sælger eller tilbyder.


Som ordet antyder, er en søgeordsanalyse en gennemgang af forskellige søgeord, der har det formål at skabe overblik over, hvilke relevante søgeord, der bør fokuseres på inden for en specifik branche eller niche.


Til udarbejdelse af en søgeordsanalyse anvendes der typisk en række online værktøjer, der kan trække data fra søgemaskinerne. Dermed kan disse tools anslå, hvor mange søgninger der er månedligt på et specifikt søgeord eller en specifik sætning, kaldet en søgefrase. De kan også afdække sæsonudsving og trends.


For at finde de ord, den såkaldte søgevolumen skal undersøges på, benytter vi hos WorkingMedia forskellige metoder. Herunder bl.a. kundens kendskab til egne produkter, vores viden fra brancherne gennem det perfekte match mellem konsulent og kunde samt en analyse af allerede eksisterende online indhold.


Fordelene ved en søgeordsanalyse


Der er masser af fordele ved at få lavet en professionel søgeordsanalyse, men her følger de mest centrale.


Konkret angivelse af uudnyttet søgepotentiale 

Korrekt aflæste tal og data lyver sjældent og selvom det naturligvis er svært at spå om fremtiden, kan en søgeordsanalyse præsentere helt konkrete tal for, hvor stor din fremtidige kundetilgang via søgemaskinerne kan være.

Afdækning af de vigtigste fokusområder
Søgeordsanalysen fortæller noget om, hvilke områder du bør fokusere på i arbejdet med SEO, fordi den klarlægger, hvor mange potentielle kunder, der gemmer sig derude.


Sammenholdt med din egen viden om f.eks. produktavance og en evt. konkurrentanalyse, kan du derfor lægge en skarp plan for din SEO-indsats. 

Lær at tale dine kunders sprog 
Du sælger mere, når du taler dine kunders sprog. Det giver dig både troværdighed og nærvær. Søgeordsanalysen kan fortælle dig, præcis hvilke ord dine kunder bruger, når de leder efter dine produkter eller dine ydelser.


Søgeordsanalysens nødvendighed


Det helt grundlæggende element i professionel søgemaskineoptimering er selve søgeordsanalysen.


Det er den, fordi den er nødvendig for udarbejdelsen af en SEO-strategi – og uden en strategi bliver søgemaskineoptimeringen aldrig succesfuld. 


En vigtig del af søgemaskineoptimeringen er at være fokuseret og prioritere korrekt. En søgeordsanalyse hjælper os nemlig også til at beslutte, hvilke områder og søgeord, der bør arbejdes med her og nu, i næste måned samt løbende fremadrettet. 


Søgeordsanalysen kan også være dét, der afgør, om det overhovedet er SEO, der giver mest mening for din online markedsføring lige nu. Det er i denne proces, vi finder ud af, om SEO giver mening for netop din forretning.   


Er der ikke en vis mængde, der søger på dét, du tilbyder, bør du nemlig lægge din indsats et andet sted. 


Har du ikke selv tiden eller kompetencerne til at få lavet en grundig søgeordsanalyse, står vi gerne til rådighed. Også selvom du selv måtte ønske at varetage den fremadrettede optimering. 

Skal vi tale søgeordsanalyse?

Kontakt os på 42 90 70 20 eller udfyld formularen herunder, for en uforpligtende snak om jeres SEO behov.